Wat kunnen wij meer doen om jullie te helpen?
Het is de vraag die we ons als JESCO-team nog steeds te vaak moeten stellen bij nieuwsberichten over tragische ongevallen, vooral wanneer die vermeden hadden kunnen worden. Dit weekend nog bijvoorbeeld, lag watergladheid op de weg aan de basis van wat er gebeurde op de E19.
Liefst van al zouden we jullie de juiste technieken willen aanleren om correct te reageren bij aquaplaning. Daarnaast hopen we je met deze tekst al een flink stuk op de goede en vooral veilige weg te kunnen zetten.
Hoe ontstaat watergladheid?
Je wagen blijft op de baan omdat je wielen contact maken met het wegdek. Bij regen ontstaat er een dun laagje water op de weg. Fabrikanten van autobanden doen er alles aan om via het profiel van de banden dit laagje water af te voeren, zodat je grip behoudt.
Rijd je sneller dan 70 km/u en ligt er veel water op de weg? Dan heb je een probleem. Het water tussen het wegdek en je wielen raakt niet meer weg, waardoor je auto letterlijk gaat zweven over het asfalt. Dat is wat we aquaplaning noemen, een van de gevaarlijkste situaties voor elke bestuurder.
Ter vergelijking: droog wegdek → nat wegdek → sneeuw → ijs → aquaplaning.
Laat je dus niet verrassen!
Wat kan je doen?
- Vermijd.
Ook aquaplaning kan je vermijden door proactief te rijden. Pas je snelheid onmiddellijk aan bij zware regenval. Je verkleint het risico op watergladheid met 80% wanneer je trager gaat rijden dan 90 km/uur. - Kijk vooruit.
Mocht je in de problemen komen, dan ligt de oplossing niet vlak voor je wagen. Ze bevindt zich in de verte en dus focus je best op het punt waar je heen wil. - Reageer beheerst.
Minder voorzichtig gas, niet direct of bruusk. Wanneer je wielen draaien behoud je controle. Zeker bij achterwielaandrijving is dit heel belangrijk om slippen te vermijden. Hard remmen of heftig sturen zijn ook geen goed idee. Rijd je met een manuele versnellingsbak? Duw dan eerst de koppeling in en laat ze langzaam terugkomen eens je uit de gevarenzone bent. - Behandel met liefde.
Je stuur kan je helpen, hou het daarom zacht en ontspannen in je handen. Klopt, dat is makkelijker gezegd dan gedaan in stressvolle situaties. Blijf vooral de baas en stuur tegen de beweging van de wagen in. Komt de wagen recht, stuur dan snel weer rechtdoor. - En alles met mate.
Onbewust hebben we de neiging om te veel te sturen. Vooral bij spoorvorming kan dat een probleem zijn wanneer je weer grip krijgt. Een hevige ruk aan het stuur in de verkeerde richting leidt dan tot problemen.
Ervaar het in de praktijk
Met deze tips kun je al veel situaties vermijden. Toch is praktijkervaring de beste leerschool. Op het oefenterrein van Jesco Auto Training School kan je in alle veiligheid ervaren wat watergladheid op de weg echt betekent.
Je leert doelgericht reageren, anticiperen en beheerst omgaan met aquaplaning. Zo ben je beter voorbereid mocht het je ooit echt overkomen.
Ervaar, leer en vooral, vermijd!
Drive Safe. Think Jesco.