In België geldt de regel dat bestuurders geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm mogen gebruiken, vasthouden of manipuleren tijdens het rijden, tenzij het toestel in een daarvoor bestemde houder aan het voertuig is bevestigd. Zo mag het toestel niet op de schoot, passagierszetel of middenconsole liggen. Ook niet tijdens een (even) stilstand voor een rood licht of in de file. Het feit dat het verbod “gsm-gebruik tijdens het rijden” al langer bestaat wordt vaak onderschat: sinds 3 maart 2022 werd artikel 8.4 van de wegcode zodanig aangepast dat elk mobiel elektronisch toestel met scherm onder het verbod valt.
Wat zijn de sancties?
Voor gsm-gebruik in de hand tijdens het rijden geldt in België een overtreding van de derde graad.
Bij onmiddellijke inning bedraagt de boete 174 euro plus administratieve kosten. Wanneer de zaak voor de rechtbank komt, kunnen de boetes oplopen tot 4.000 euro en kan het rijbewijs tijdelijk worden ingetrokken. Daarnaast geldt in sommige parketten, waaronder Antwerpen en West-Vlaanderen, een verstrengde aanpak waarbij het rijbewijs onmiddellijk kan worden ingetrokken voor 15 dagen bij gsm-gebruik achter het stuur.
Voor bedrijven met beroepschauffeurs betekent dit dat één overtreding meteen kan leiden tot personeelsuitval en operationele impact.
Waarom is dit relevant voor bedrijven met een wagenpark?
Voor organisaties met bedrijfswagens of chauffeurs in dienst is het verbod niet enkel een kwestie van naleving. Het creëert operationele risico’s:
- als het rijbewijs wordt ingetrokken of tijdelijk geschorst, kan dit leiden tot stilstand van een voertuig, vervangkosten of productiviteitsverlies;
- verhoogd risico op ongevallen of schade kan leiden tot hogere onderhoudskosten of hogere verzekeringspremies;
Wat kunt u als organisatie doen tegen gsm-gebruik tijdens het rijden?
Zorg ervoor dat uw chauffeurs zich bewust zijn van de geldende regels rond gsm-gebruik tijdens het rijden. Laat hen begrijpen dat:
- elke seconde dat het toestel in de hand komt terwijl er gereden wordt, aandacht van de weg afgaat;
- het verbod ook geldt bij stilstand voor een rood licht of in de file, zolang het voertuig niet reglementair geparkeerd is;
- hand-free of ingebouwde systemen de voorkeur genieten en dat het toestel in een houder moet zitten om wettelijk conform te zijn.
Daarnaast is het verstandig om opleiding, bewustwording en technische ondersteuning (zoals voertuighouders, hands-free systemen) op te nemen in het veiligheids- en mobiliteitsbeleid van uw organisatie. Zo voorkomt u niet alleen een boete, maar versterkt u ook uw risicobeheersing rond mobiliteit.
JESCO & D’Ieteren Mobility Company: samen voor bewuste en veilige bestuurders
Bij Jesco geloven we dat verkeersveiligheid begint bij bewustwording én oefening. Onze opleidingen helpen bedrijven om bestuurders niet alleen de verkeersregels te doen naleven, maar ook hun aandacht, reactievermogen en verantwoordelijkheidszin te versterken. Van wagenbeheersing tot risicoperceptie en defensief rijden: we leren chauffeurs hoe ze in elke situatie de controle behouden.
Dankzij onze samenwerking met D’Ieteren Mobility Company trainen cursisten in de nieuwste voertuigen van Volkswagen, uitgerust met de modernste veiligheidssystemen en rijhulpsystemen. Zo kunnen deelnemers in een realistische context ervaren hoe mens en technologie elkaar aanvullen om risico’s te verminderen.
Door als organisatie te investeren in rijvaardigheid en verkeersbewustzijn, beperkt u niet alleen het risico op boetes of schade, maar versterkt u ook de veiligheidscultuur binnen uw bedrijf. Jesco en D’Ieteren Mobility Company helpen u daarbij: concreet, praktijkgericht en met oog voor rendement én veiligheid.
Meer informatie over onze opleidingen en mogelijkheden vindt u op www.jesco.be.
Jesco zet in op veilig verkeer
Jesco en VSV werken al jarenlang nauw samen. Om het verkeer veiliger te maken. Bewustmaking is één van de vele peilers waar we op in zetten. Gsm gebruik in het verkeer is helaas de nieuwe killer. In deze reportage van VRT blijkt nog eens waarom gsm achter het stuur en veiligheid in het verkeer niet samen gaan.
Bronnen
- “Gsm achter het stuur: regels en boetes” – Veilig Verkeer Vlaanderen. https://www.veiligverkeer.be/veilig-rijden/afleiding/gsm-achter-het-stuur-regels-en-boetes/ veiligverkeer.be
- “Gsm of tablet achter het stuur: boete verhoogd van 116 naar 174 euro” – mobilit.belgium.be. https://mobilit.belgium.be/nl/news/gsm-tablet-achter-het-stuur-boete-verhoogd-van-116-naar-174-euro
- “Verstrengde regelgeving inzake gsm-gebruik achter het stuur” – Politie.be. https://www.politie.be/5428/nl/nieuws/verstrengde-regelgeving-inzake-gsm-gebruik-achter-het-stuur-0
- politie.be
- “Boete of cursus volgen? Wie in Oost-Vlaanderen met gsm achter stuur wordt betrapt, kan alternatieve straf krijgen”: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2025/11/07/video-gsm-achter-stuur-workshop-als-straf/