Waarom je gordel dragen absoluut een must is?


30-04-2020

Eén derde van de dodelijke inzittenden in het VK droeg geen veiligheidsgordels

Bron ETSC 2020

Een derde van de dodelijke inzittenden in het VK droeg geen veiligheidsgordels
Bijna een derde (31%) van de mensen die in 2018 in voertuigen in Groot-Brittannië zijn omgekomen, droegen geen veiligheidsgordel, volgens een rapport van PACTS, het oprichtende lid van ETSC in het Verenigd Koninkrijk, dat vorige maand werd gepubliceerd.

Het rapport is gebaseerd op meer dan 1.000 records verkregen van PFCI's. 

David Davies, uitvoerend directeur van PACTS, zei: “Het niet dragen van een veiligheidsgordel is een van de" dodelijke vier "verkeersveiligheidsrisico's, We ontdekten dat het percentage van mensen dat sterft in auto's zonder veiligheidsgordel zelfs hoger is dan vorig jaar in officiële cijfers werd gerapporteerd.”

In Engeland, Schotland en Wales is de huidige boete voor het niet dragen van een veiligheidsgordel, £ 100 (€114), met een maximumstraf van £ 500 (€574) indien men moet voorkomen.

Het Britse publiek steunt met overweldigend succes de invoering van strafpunten voor degenen die tijdens het rijden geen veiligheidsgordel dragen, en meer dan zeven op de tien (72%) steunen een wetswijziging volgens een onderzoek van Direct Line, een verzekeraar en sponsor van het PACTS-rapport.

België

Het percentage mensen dat de gordel draagt is momenteel 95,2% vooraan. Er is quasi geen verschil tussen bestuurders en passagiers vooraan. Tijdens de eerste gedragsmeting van Vias institute in 2003 bedroeg dat 56,6%. De stijging is dus immens op 15 jaar.

Achteraan is het percentage inzittenden dat de gordel draagt 86,3%. Er is quasi geen evolutie ten opzichte van de vorige meeting in 2015. Toen droeg 85% van de inzittenden achteraan de gordel.

Vrouwen dragen de gordel meer

Zowel vooraan als achteraan dragen de vrouwen eerder hun gordel dan de mannen. Vooraan draagt 96,2% hem ten opzichte van 94,4% bij de mannen. Achteraan is het verschil iets groter: 82,3% tegen 79,5% voor de mannen. Deze resultaten zijn niet echt verrassend: mannen nemen ook wat betreft alcohol en snelheid meer risico’s in het verkeer.

De gordel wordt meer gedragen op de autosnelweg

Hoe hoger de snelheidslimiet, hoe meer de gordel wordt gedragen. Zo draagt 96,2% van de inzittenden hem op de autosnelweg, tegenover 92,8% in de zones 30.

Dit verschil valt te verklaren omdat sommige bestuurders de gevolgen onderschatten van een ongeval aan een lage snelheid. Ze denken dat het niet nodig is om zich vast te klikken bij een lage snelheid. Nochtans bestaat al bij aan aanrijding aan 20 km/u de kans om te sterven als je je gordel niet aanhebt. Een andere reden is dat trajecten binnen de bebouwde kom in het algemeen korter zijn dan die op snellere wegen. Een kleine afstand afleggen is één van de meest aangehaalde redenen om het niet-dragen van de gordel te rechtvaardigen.

Bron VIAS INSTITUTE en lees meer hier