Technologische afleiding in het verkeer dodelijker dan alcohol?


30-04-2020

Infotainmentsystemen van Apple CarPlay en Android Auto verzwakken de reacties meer dan alcohol en cannabis

Bron ETSC 2020

Een nieuwe studie van het Britse transportonderzoekslaboratorium (TRL) toont aan dat de nieuwste infotainmentsystemen aan boord van voertuigen die smartphone-apps weergeven op displays in de auto de reactietijden achter het stuur meer verstoren dan alcohol- en cannabisgebruik.

Uit de studie bleek dat de reactietijden bij snelwegsnelheden de gemiddelde remafstanden tot vier tot vijf autolengten verhoogden. Uit het onderzoek bleek ook dat bestuurders tijdens het rijden hun ogen tot 16 seconden van de weg afhielden (equivalent aan een afstand van meer dan 500 meter bij 113 km / h) en dat het gebruik van aanraakbediening resulteerde in reactietijden die nog erger dan sms'en tijdens het rijden.

Neil Greig, beleidsdirecteur en onderzoeksdirecteur van IAM RoadSmart, de organisatie die opdracht gaf voor de studie, zet voor ons de belangrijkste bevindingen uit het rapport op een rij:

1) Rijstrookpositionering, het houden van een constante snelheid en volgsnelheid naar het voorligger had aanzienlijk te lijden bij interactie met Android Auto of Apple CarPlay, vooral bij gebruik van aanraakbediening.

2) Bij het gebruik van Android Auto of Apple CarPlay reageerden deelnemers zwak op een stimulans die voor hen lag. 
Reactietijden waren tot meer dan 50 procent langzamer.

3) De reactietijd op een prikkel op de weg voor ons was langzamer bij het selecteren van muziek via Spotify tijdens het gebruik van Android Auto en Apple CarPlay (via aanraakbediening in plaats van stembesturing), vergeleken met sms'en tijdens het rijden (op basis van eerdere studies).

4) Het viel ook op dat deelnemers de tijd onderschatten die ze van de weg wegkeken. Er wordt tot maar liefst vijf seconden niet naar de weg gekeken wanneer ze via aanraakbediening Android Auto en Apple CarPlay gebruikten.