Hoe goed is jouw kennis van het verkeer?


02-05-2020

Wat is de grootste uitdaging in een noodsituatie met bijvoorbeeld een vrachtwagen betrokken is?

We kijken tijdens een noodsituatie altijd eerst naar het obstakel/ het probleem.
Onze focus verleggen naar onze uitweg/ oplossing is de eerste en belangrijkste stap om heelhuids uit dergelijke benarde situatie te geraken.
Onze focus zorgt een magnetisch effect en zo gaan we de richting uit waarnaar we kijken.
Veel succes!

Wat doe je het best bij een gevaarlijke situatie in het verkeer?

Een plan B in ons achterhoofd hebben is het allerbelangrijkste. Zonder een plan B zullen we nooit tijdig in de juiste richting kijken.
En sturen en/ of remmen zijn de voornaamste handelingen die helpen.

De meest proactieve tip tijdens het Corona-tijdperk is altijd van levensbelang in het verkeer! Welke?

Houd afstand
            - Het geeft je meer tijd om te reageren.
            - Het geeft je meer overzicht/ zichtbaarheid om te anticiperen.
            - Het geeft je meer ruimte/ ontwijkingsmogelijkheden.
            - Het geeft je kansen weg te geraken bij fouten van de achterligger

 

Terwijl je wacht om aan een kruispunt naar links te gaan, moeten je wielen gericht zijn naar...

Met je wielen recht! Als een eventuele achterligger niet tijdig kan remmen heb je nog de meeste opties om te anticiperen en je kan niet voor een aankomende tegenligger geduwd worden.

 

Wanneer moet je een Europees aanrijdingsformulier invullen?

Het Europees aanrijdingsformulier vul je in na elk ongeval met je wagen of om een schadegeval aan te geven waarbij geen andere voertuigen betrokken zijn (zoals een botsing tegen een boom, na een diefstal of brand). Het formulier kan worden ingevuld bij verkeersongevallen zonder gewonden of met lichtgewonden en vooral wanneer de partijen het eens zijn over de omstandigheden. Je kan er best de politie bij halen wanneer één van de partijen niet in het bezit is van identiteitsdocumenten, van een geldige groene kaart of onder invloed lijkt te zijn van alcohol of andere middelen.

Wat zijn de 4 belangrijkste oorzaken van verkeersdoden op onze wegen?

 Uit de verkeersveiligheidsstatistieken komen SNELHEID, het NIET dragen van de GORDEL, RIJDEN ONDER INVLOED en AFLEIDING steeds opnieuw naar boven.
           

1) Veel bestuurders hebben geen flauw benul dat een beetje meer snelheid een enorm invloed heeft op de impactsnelheid.
 2) Nog steeds dragen 60% van de passagiers de gordel niet achteraan in de wagen.  Uit een net vrijgekomen studie in het Verenigd Koninkrijk, droeg bij 33% van de dodelijke ongevallen de bestuurder de gordel niet.
3) De reactietijd stijgt dramatisch als bestuurders zichzelf laten afleiding. Tot wel 50% en meer in sommige gevallen.
Voor iemand met gezond boerenverstand hoeft dit geen verdere toelichting.

4) En ook bij rijden onder invloed, waar we niet alleen aan alcohol denken , echter ook aan medicatie, drugs en vermoeidheid, geeft het gezond verstand een eenvoudig antwoord. DOE HET NIET of zoals JOHNNIE WALKER zegt: “JOHNNIE WALKS !!"   

Ben je als voetganger altijd verplicht om via het zebrapad de rijbaan over te steken?

Wanneer er op minder dan ongeveer 20 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.

WINTERBANDEN ZIJN IN VELE EUROPESE LANDEN VERPLICHT. VANAF WELKE TEMPERATUUR BEWIJZEN WINTERBANDEN OPTIMAAL HUN KWALITEITEN?

Winterbanden werken het best bij 7°C of minder, omdat ze bestaan uit een speciaal zachter rubber. Bij deze temperaturen warmt rubber beter op en het maakt zo een beter contact met de weg. Hoe beter het contact - ook wel grip genoemd - hoe minder de band het contact met de weg zal verliezen. 
Je hebt ook nog sneeuwbanden (voor -7°C of kouder) die bestaan uit een super zacht rubber.  

JE RIJDT 50 KM/U EN JE KAN NET STOPPEN VOOR EEN ONVOORZICHTIGE FIETSER. STEL DAT JE 60 KM/U REED... TEGEN HOEVEEL KM/U GEBEURDE DAN HET ONVERMIJDELIJKE?

Het is verbluffend dat 10 km/u harder rijden (van 50 km/u naar 60 km/u) op het einde, bij impact met het obstakel, nog steeds 40 km/u bedraagt ! Enkele verklaringen op een rijtje:
1) het verlies aan reactietijd. Aan 50 km/u rijdt je 13 meter/seconde en bij 60 km/u 15 m/s. Je verliest dus al 2m voor je begint te remmen.
2) Je remefficiëntie is NOOIT zo goed in het begin van het remmen als op het einde. Hoe langer we aan het remmen zijn, hoe groter de druk wordt op de voorbanden. De vertraging komt dus beter tot stand op het einde. 

 

HOE REM JE OM VEILIG EN TIJDIG TE STOPPEN WANNEER ER SNEEUW OP DE BAAN LIGT?

Een hardst mogelijke remdruk zonder te blokkeren, geeft de kortste remafstand. Wanneer je remt op glad wegdek doet ook ABS je wielen luttele milliseconden blokkeren. Nu in praktijk op glad wegdek bij een NOODREM actie is dergelijke “fussSpitzenGefuhl” enkel weggelegd voor de allerbeste.  

HOE SNEL MAG JE RIJDEN MET EEN ELEKTRISCHE STEP?

De maximaal mogelijke snelheid van een elektrische step mag niet hoger zijn dan 25 km per uur. Steps die toch sneller kunnen gaan, zijn niet op de openbare weg toegelaten.

AANDACHT VOOR HET DRAGEN VAN DE GORDEL BLIJFT HEEL BELANGRIJK WANT...

Uit studies van VIAS - Verkeersveiligheidsinstituut in Belgie - stelt men nog altijd vast dat jammergenoeg 60% van de passagiers de gordel achteraan niet draagt. Een gemiste kans.

WANNEER MAG JE MET WAGEN OVER EEN BUSSTROOK RIJDEN?

Een busstrook wordt aangeduid met het verkeersbord F17 en op de rijbaan afgebakend door brede onderbroken strepen waarin het woord BUS staat. Ook voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen, taxi's en prioritaire voertuigen (bij dringende opdracht) mogen de busstrook gebruiken. Andere voertuigen mogen de busstrook enkel gebruiken om van richting te veranderen, dus ook om verderop rechts af te slaan. De file voorbijrijden op de busstrook om honderden meters verderop weer in de file in te voegen, is asociaal en belemmert de vlotte doorgang van het openbaar vervoer. 

Welke afstand houdt de adaptieve cruise control minimaal met zijn voorligger?

Wanneer we onze Adaptieve Cruise Control instellen op de kortst mogelijke afstand aan 120 km/u, merken we bij benadering dat tussen 2 verlichtingspalen  (afstand = 50m)  op een autosnelweg er net een kortere afstand wordt gehouden door het systeem. M.a.w. ongeveer 1 seconde of de reactietijd die we nodig hebben. 
En wees gerust, de autoconstructeurs zullen doorgedreven getest hebben om dit als haalbaar in te stellen. 

Welke van de volgende medicijnen zijn potentieel gevaarlijk voor elke chauffeur?

Alle soorten medicatie, zowel homeopatisch als traditioneel (met of zonder voorschrift) kunnen het reactievermogen verminderen. Geneesmiddelen die het reactievermogen kunnen verminderen, hebben een gele waarschuwingssticker of een waarschuwingstekst op de verpakking. Omdat je zelf niet goed merkt of je reactievermogen verandert, is het belangrijk dat je op deze waarschuwing let.

Op welke leeftijd begint het zicht te veranderen op manieren die het rijden beïnvloeden?

Naarmate we ouder worden wordt onze lens minder flexibel en kan ze minder gekromd worden. Hierdoor verzwakt het vermogen om te accommoderen, waardoor ook het maximale verschil in lichtbreking afneemt. Met de leeftijd neemt bijgevolg het vermogen af om de lens boller te maken, hetgeen nodig is om voorwerpen dichtbij scherp te kunnen zien. Dit fenomeen heet ouderdomsverziendheid of presbyopie en treedt doorgaans op vanaf het 40e levensjaar.

 

WIST JE DAT BIJ DE WETTELIJKE MINIMALE SPOORDIEPTE VAN JE BANDEN (1,6MM), JE AQUAPLANING KAN ONDERVINDEN AAN …

Deze tekening verklaart alles:

Vanaf welke leeftijd zijn de meeste kinderen zich bewust van het gevaar bij het oversteken van een straat?

Kinderen zijn de meest kwetsbare weggebruikers. De redenen zijn genoegzaam gekend: ze zijn soms verstrooid, reageren vaak impulsief en onvoorspelbaar voor automobilisten en door hun kleine gestalte worden ze niet altijd op tijd opgemerkt. Voor u uw kind alleen op de openbare weg laat gaan, zijn er bovendien nog andere risicofactoren waarmee u rekening moet houden.Volgens het Zwitsers bureau ter voorkoming van ongevallen worden kinderen zich pas vanaf 8 jaar bewust van de gevaren rondom hen en zijn ze pas vanaf ongeveer 11 jaar in staat om de gevaren in het verkeer juist in te schatten.

Hoeveel ruimte is er idealiter tussen je borst en het stuurwiel?

Bij ongeveer 30 cm tussen borst en stuurwiel is er voldoende afstand om niet gekwetst te worden door het openen van de airbag. Een airbag opent aan een snelheid gelijk aan 250 km/u tot 300 km/u. Tegelijkertijd zit de bestuurder niet te ver waardoor er een verminderde controle over het stuur kan optreden. Wanneer we het stuurwiel sturen, mag onze arm nooit gestrekt zijn.

Wat moet NIET verplicht aanwezig zijn in je wagen?

Om uw eigen veiligheid en die van uw passagiers en van de andere weggebruikers
te garanderen, moeten volgende 4 zaken verplicht aanwezig zijn in uw auto: een gevarendriehoek, een brandblusapparaat,
een fluovestje en een verbanddoos. Een reservewiel is dus niet verplicht.