4 goede redenen om meer afstand te houden


22-11-2016

IK HOU MEER AFSTAND DAN DE GEMIDDELDE CHAUFFEUR

Als professional weet ik hoe belangrijk afstand houden is. Ik ben al 20 jaar in het vak actief en heb dus voldoende expertise, me dunkt.  Ik rij ongeveer 60.000 km per jaar, én nog eens vele kilometers als instructeur tijdens de opleidingen.  Zelf heb ik dan ook een meer dan gemiddelde rijvaardigheid en wagenbeheersing.  Verschillende van mijn cursisten zijn onder de indruk  van mijn controle over het stuur. En dan hou ik meer afstand dan de gemiddelde Belg op de weg ! Stemt dat niet tot nadenken ?

Nee, we gaan niet hypocriet doen en beweren dat mijn afstand houden steeds voldoende of correct is. Het verkeer is hectisch en in de spits is het een evenwichtsoefening om steeds voldoende afstand te behouden.

Laat mijn volgende 4 tips toch maar een motivatie zijn om meer afstand te houden.

1. Afstand geeft TIJD
120 km/u is 33 m/s. Hou je slechts 60 meter dan heb je minder dan 2 seconden tijd om te reageren. Zolang alles normaal verloopt, houdt (bijna) niemand hier rekening mee en lappen ze voldoende afstand houden aan hun laars. Want wat kan er nu fout lopen?

BEDENKING: Al ooit een plots obstakel gehad? Een band op de weg, een houten plaat die gaat vliegen? Touring heeft geregistreerd dat er nog nooit zoveel rotzooi op de baan is terecht gekomen dan in 2016. Maar ja, wie niet horen wil, ...

2. Afstand creëert ZICHTBAARHEID
Niets nieuws misschien maar toch vind ik het onverantwoord en zelfs totaal belachelijk hoe bestuurders zich compleet blind aan de situatie achter een vrachtwagen, bestelwagen, SUV, mono-volume, … plaatsen.  Je geeft jezelf geen schijn van kans als er voor je iets mis gaat.

3. Afstand geeft meer PLAN B
Door voldoende afstand houden, zijn er meer oplossingen voor handen. Je kan niet enkel naar links ontwijken, maar nu toch ook naar rechts. Soit, meer ruimte is meer OPLOSSINGEN !

4. Afstand laat toe je ACHTERLIGGER "onder controle te houden".
Misschien nieuw en dus wat uitleg.
Kop-staart aanrijdingen zijn ongeval nummer 1. Stel je staat aan een verkeerslicht kort achter je voorligger. Je kijkt in de spiegel en merkt dat de achter komende wagen niet meer gestopt geraakt. Wat dan?
Wat is je fout? Je bent te dicht achter je voorligger gestopt. Hou - ruim - afstand met je voorligger en BLIJF dus langer in BEWEGING zodat de achterligger EERST voor jou is moet vertragen!! Stopt hij niet tijdig, dan kan je nog versnellen en plaats creëren of vluchten naar links of rechts.

Ons levensreddend verkeersmotto is: De "pipo" achter jou dient EERST voor jou te vertragen voor JIJ stopt voor je voorligger !

GEEF JEZELF EEN KANS... HOU MEER AFSTAND !

DRIVE SAFE.THINK JESCO.

Scott Van Hooydonk
Instructeur sinds 1995